På DN Debatt oroar sig idag en docent och en filosofie doktor i nationalekonomi över att konkurrensen mellan fejkade aktörer på en fejkad marknad inte fungerar.
Energy is at the core of economic, social and environmental development. Moving towards a low carbon economy in a context in which we see a major demand shift towards Africa, Asia, Latin America and the Middle East and, in which 1.6 billion people strive for access to modern energy will require strong and effective policies to be in place.
Climate change and energy security are global challenges and therefore have no economically efficient solutions within national boundaries. This underlines the role of trade and makes the rules that govern it an essential building block of the global public good. Nationalistic solutions that lose sight of the global picture and the need for a coordinated and collaborative approach delay the necessary international policy convergence. The resulting high investment framework uncertainty makes infrastructure investments unnecessarily risky and we all will pay the risk premium as part of higher energy prices and further delay in climate change mitigation.
The right incentive framework is the key to the delivery of the investments required to guarantee security of supply and mitigate climate change.
Failing the implementation of true costs will deliver and lock us in with an inadequate infrastructure.
Such framework needs to provide
transparency and certainty to allow for the adequate investments to take place without further delay;
a predictable carbon price to steer the most effective technology choice, keeping in mind the specific needs of low-income citizens;
a market based international coordination mechanism to enable investments where they have the highest impact;
the enabling of technology innovation and technology transfer by complementary policies and incentives, taking into account the equity issues among countries.
An unprecedented level of collaboration involving public and private sector will be necessary in the design and implementation of such policies. WEC's World Energy and Climate Policy Assessment promotes the coordination and monitoring of effective policies to ensure energy security and mitigate climate change.
Energy trade is critical to global economic development and international energy security. The WEC Trade and Investment Rules for Energy study warns that GHG reduction should be addressed through means other than the use of trade restrictions.
Debatten fortsätter om klimathotet är en bluff eller inte. Big deal?! Faktum är att det skulle vara allvarligare om klimathotet inte var en bluff, eftersom de planerade åtgärderna ska rädda allt annat än klimatet.
Kommissionens ordförande José Manuel Barroso föreställer sig ett Europa som bygger på ett samhälle som inte stänger ute, en ekonomi som är "grön" och konkurrenskraftig samt på bättre utbildade medborgare. För att få in många synpunkter på vilka mål EU borde sätta upp med 2020 som horisont, lanserar Kommissionen nu ett brett samråd. Den ekonomiska krisen har förändrat villkoren och många jobb som försvann kommer inte att återuppstå. Europa behöver investera i nya näringar och utbilda människor för att möta de nya utmaningarna. Hur kan vi samtidigt skydda de människor som drabbas av krisens verkningar?
Vi ser redan att efterfrågan på resurser som energi och vatten ökar, samtidigt som vi måste sänka utsläppen av koldioxid som så ofta skapas just av vår energianvändning. Hur sparar vi energi, utvecklar smarta energinät och en modern, fungerande transportstruktur i Europa? Vi behöver innovationer och kompetens, mer forskning och bättre utbildad arbetskraft. Hur höjer vi vår kompetens?
Frågorna är bland annat tänkta att besvaras genom att EU sätter upp konkreta mål för den närmaste tioårsperioden. Kommissionen föreslår att EU:s toppmöte slår fast de övergripande målen och att varje medlemsland utarbetar en nationell femårsplan, där målen läggs i enlighet med varje lands förutsättningar. Kommissionen kan sedan följa framstegen och rapportera till EU:s vårtoppmöte som traditionellt hålls mellan EU:s stats- och regeringschefer i mars varje år.
The Australian government has made a last-ditch effort to win over opposition parliamentarians to its proposed carbon emissions trading laws after agreeing to at least double compensation to the coal and electricity generation sectors.
Turerna kring Vattenfall börjar bli alltmer bisarra. I synnerhet då el egentligen är en kollektiv vara som handlas mellan all produktion och konsumtion som samtidigt kopplas till nätet.
Det finns ingen anledning att mäta effekt när på en marknad där konsumenterna idag ska handla energi och effekt är gratis. Detta vet naturligtvis professorn i nationalekonomi Carl B Hamilton och hans syfte med att föreslå en "avreglering av elmätarmarknaden" för att förbättra en redan felaktigt avreglerad elmarknad är endast att skapa ytterligare förvirring.
Folkpartiet ger inte unga något. Partiet väljer frågor som tilltalar äldre. Det behövs en förändring. Erik Ullenhag menar att det är svårt att definiera vilka frågor som attraherar vissa väljargrupper. Men han konstaterar i samma andetag att unga är något mer intresserade av framtidsfrågor.
– Klimatfrågan är en sådan. De senaste åren har vi börjat lyfta den frågan med en kombination av förnyelsebar energi och ny kärnkraft. Där tror jag att vi kan nå ut rejält bland unga, säger han.